Selectează o Pagină

“Este despre a dezvolta sensibilitatea, imaginația și creativitatea copiilor, dincolo de a ne concentra doar pe achizițiile academice. Principiile sale educaționale se bazează pe simțul unității, cooperării și iubirii.”

Profesorul Makoto Shichida

Metoda este una de învățare timpurie, înființată de profesorul Makoto Shichida în Japonia și cu recomandări extraordinare din partea părinților care au testat-o. Deși dificil de explicat și cuprins fără a urma un curs de specializare în acest domeniu, pot spune că nu este doar un program de enrichment, ci o întreagă filosofie de viață. Este o artă în creșterea conștientă a copilului și este coordonată de către părinți. În școlile Shichida din Japonia, părinții urmează cursurile alături de copii, urmând să continue activitățile acasă, în primii ani de viață. Metoda nu cuprinde niciun fel de informație sau tip de cunoștințe care sunt predate copiilor și, dacă este executată cu acuratețe, cultivă virtuți deosebite în copil, precum bunătatea, grija față de alții, spiritul cooperării și sinceritatea.

Profesorul Shichida susține că este important să-i arătăm copilului iubirea noastră pentru a-i deschide mintea. 

În mod normal, copiii nu sunt capabili să-și folosească abilitățile lor înnăscute din cauza imaginii negative pe care o au despre ei înșiși. Ei au acest gând inconștient că îi fac pe părinții lor să sufere din cauza notelor lor proaste, bolilor sau handicapurilor. Dacă ei reușesc să scape de astfel de gânduri negative și să fie conștienți de propriile lor capacități înnăscute, copiii vor începe să-și utilizeze abilitățile. La scurt timp, ei se vor transforma într-un mod uimitor. Atunci când un părinte poate transmite pe deplin dragostea lui și vindecă cicatricea din mintea copilului, copilul va începe să se schimbe rapid“.

Frica și criticismul blochează capacitățile creative ale creierului și sunt, prin urmare, dușmanul numărul unu al geniului. Dragostea și încurajarea asigură un mediu sigur care permite curgerea fluxului de idei. Mintea funcționează cel mai bine atunci când este relaxată, când nu se află sub presiune. 

Cine este Makoto Shichida?

Pionier în dezvoltarea unuia dintre cele mai cunoscute programe de învățare accelerată, profesorul Makoto Shichida se bucură de un prestigiu deosebit în Japonia unde, de peste 40 de ani, implementează această metodă unică de predare în peste 400 de centre de învățare pentru copii. A scris peste 100 de cărți, este membru al Academiei Internaționale de Educație, deține două doctorate, în Educație și Psihologie, precum și numeroase premii acordate de instituții de prestigiu din lume pentru contribuția sa în cercetările legate de dezvoltarea creierului și educație. A fost distins cu cel mai înalt premiu pentru merite deosebite de către Consiliul Mondial de Știință în 1997 și cu Premiul Mondial pentru Pace în 1998. În 2003, a primit marele premiu acordat de Academia suedeză pentru Sănătate și Științe medicale și meritul Ninomiya Higashi Ku pentru inventică.

Cursurile sale aduc în atenție importanța conexiunii părinte – copil și cum impactează aceasta calitatea dezvoltării cerebrale. Shichida susține că toți copiii se nasc cu abilități înalte, unice, care se pot dezvolta cu ușurință cu îndrumarea corespunzătoare. 

Metoda Shichida

Abordarea susține dezvoltarea unui copil înalt funcțional, subliniind importanța formării atât a caracterului, cât și a abilităților de învățare, ca un concept unitar în creșterea și educația copiilor. Scopul educației nu este acela de a preda cunoștințe și abilități, ci de a crea un copil echilibrat, cu abilități uriașe, creativitate bogată și capacitatea de a folosi o poporție foarte mare a creierului. Acestea pot fi realizate numai în condiții lipsite de stres și printr-o relație propice între părinte și copil. Concentrarea pe educația creierului ca un întreg are ca scop trezirea în copil a visului de a aduce un maximum de potențial lumii în care trăiește. 

Viteză mare și memorie de înaltă capacitate

Într-una dintre cărțile sale, profesorul Shichida menționează că emisfera dreaptă deține un mecanism de mare viteză și memorie de înaltă capacitate. Emisfera stângă traduce datele primite din lumea exterioară în limbaj, activitate consumatoare de timp, ce necesită procesare secvențială, în vreme ce emisfera dreaptă procesează informația într-un ritm alert, sub formă de imagini (memorie fotografică). De asemenea, potrivit lui Shichida, emisfera stângă renunță în permanență la vechile informații pentru a face loc altora noi, pe când memoria de emisferă dreaptă nu este ștearsă niciodată. 

Dezvoltarea potențialului cu metoda Shichida

De la 0 la 3 ani, emisfera dreaptă a creierului este dominantă. În această perioadă este important să-i oferim copilului tot ceea ce are el nevoie, pentru a-i stimula cele 5 simțuri în mod regulat. Copilul deține ceea ce Maria Montessori numea “minte absorbantă” și reține cu ușurință toate informațiile din lumea exterioară. 

Shichida menționează: “Acești copii ating puteri despre care noi nici nu știam că pot exista, comportându-se ca și cum acestea sunt perfect normale. Privindu-i cum memorează rapid cantități uriașe de informație, cum își amintesc cu precizie și înțeleg, cum prezic evenimente viitoare, cum își îmbunătățesc capacitățile atletice instantaneu, toate acestea servesc drept ghid pentru educația care va revoluționa abordările convenționale privind creșterea copiilor în secolul 21.

“Bebelușii sunt genii”

În cartea sa, “Bebelușii sunt genii”, Shichida numește emisfera dreaptă a creierului, “creierul imagine”, datorită căruia “vedem” atunci când vizualizăm, ne imaginăm sau visăm. Memoria fotografică permite accesul imediat la oricare informație stocată anterior. Persoanele cu memorie fotografică își pot aminti orice informație din orice carte pe care au citit-o sau pagină pe care au văzut-o. 

Se consideră că orice copil cu vârsta între 0 și 3 ani are mecanismele mentale ale unui geniu. Cel mai important aspect, încă de la naștere, este învățarea limbajului, în special a elementelor ce țin de vocabular. Astfel, prezentarea rapidă a informațiilor sub formă de imagine (flashcards) este un instrument foarte puternic, care va ajuta copilul să învețe cu rapiditate. Prezentarea informației într-un ritm lent și repetitiv exersează emisfera stângă, pe când informația rapidă, intermitentă, sub formă de imagine, activează și stimulează rapid funcțiile emisferei drepte. Condiția este aceea ca sesiunile de învățare să fie scurte, destinse, cu emoții pozitive, iar flashcard-urile să fie prezentate rapid. Materialele pot fi mereu noi și interesante, cu imagini diferite, cuvinte, fapte sau probleme.

Mai jos putem observa o serie de ecuații rezolvate de un copil de 2 ani și 8 luni, antrenat cu metoda Shichida:

Care este perioada critică pentru antrenarea emisferei drepte?

Utilizarea maximală a emisferei drepte are loc între 0 și 3 ani. Începând de la 4-6 ani, copilul începe să-și utilizeze mai mult emisfera stângă. În cazul în care creierul este bine hrănit, copilul va dezvolta o mare viziune despre învățare și poate rezolva orice probleme cu ușurință pentru tot restul vieții sale. Această capacitate de învățare va exista pe tot parcursul vieții și va fi foarte dificil de alterat. În concluzie, putem începe antrenarea emisferei drepte încă din primele luni de viață.

În Japonia, clasele Shichida se adresează copiilor începând cu vârsta de 6 luni și se concentrează pe dezvoltarea următoarelor abilități:

  • Abilitatea de concentrare senzorială
  • Abilitatea de memorie fotografică
  • Abilitatea de calcul rapid (Computer-like calculation)
  • Abilitățile muzicale
  • Abilitatea de achiziție rapidă a mai multor limbi
  • Abilitatea de comunicare în imagini

Cum se utilizează flashcard-urile Shichida?

  • Câte? Media este de 100 – 200 flashcard-uri pe zi, în mai multe reprize. Dar nu intrați în panică dacă nu reușiți să acoperiți acest număr în anumite zile. Important este exercițiul.
  • Viteza? Arătăm copilului card-urile foarte rapid (1-3 pe secundă). Le putem arăta imaginea sau să rostim cuvântul în același timp.
  • Cât de des? De 5 ori pe zi, câte 4-5 minute. Stimularea trebuie percepută ca joc și nu este necesar să obosească sau să se plictisească de-a lungul acestei activități. Este bine să ne lăsăm ghidați și de interesul și puterea de concentrare a copilului nostru. Oricât de ocupați ar fi părinții, un antrenament de 15-30 minute pe zi este suficient pentru antrenarea emisferei drepte. De reținut ar fi că, în clasele Shichida, profesorii petrec maximum 5 minute dintr-o oră cu utilizarea flashcard-urilor. 
  • Rotirea card-urilor. Experții Shichida recomandă schimbarea / înlocuirea card-urilor o dată la una – două săptămâni și reînnoirea acestora cu 100 – 200 pe săptămână. Părinții “veterani” ai acestui domeniu susțin, totuși, că păstrează, de cele mai multe ori, același set de card-uri pentru mai multe săptămâni, dar compensează prezentându-le diferit și venind cu multe și variate jocuri, suplimentar. 

În clasele Shichida se folosesc doar flashcard-uri?

Shichida nu este o metodă de folosire a flashcard-urilor, așa cum se consideră deseori, ea este un sistem complex ce folosește diferite tipuri de activități și instrumente educaționale.

Există o multitudine de instrumente utilizate în clasele Shichida, încă de la cele mai fragede vârste, precum jocurile de memorie, citirea rapidă, jocuri de dezvoltare a intuiției, jocuri senzoriale sau muzicale.

Exemple de activități pe care le putem desfășura în decursul unei zile, acasă sau la grădiniță

Cântecul de dimineață / prânz
Verificarea calendarului (zi, oră, perioadă din zi) și a vremii
Exerciții de relaxare și respirație
Jocuri senzoriale
Eye training
Jocuri de memorizare
Citire rapidă (voi detalia această tehnică într-o postare viitoare)
Flashcard-uri
Cântece cu acțiuni sau pe baza flashcard-urilor
Fișe Shichida sau de alt tip (cel mult 1-2 pe zi)
Activități Montessori sau de stimulare a emisferei stângi
Activități de art & craft

O primă concluzie

Au trecut mai mult de 6 ani de când am lansat primele cursuri de Educație integrată pentru copii (0 – 3 ani) și părinți, în cadrul cărora am utilizat metode moderne de stimulare a emisferelor cerebrale și tot de atunci am experimentat aceste instrumente în cadrul a două grădinițe din România. Am observat și lucrat cu sute de copii, de vârste și stiluri de învățare diferite în interacțiunea lor cu această metodă și pot afirma că abilitatea lor de memorare fotografică este extraordinară, reușind să recunoască pattern-uri în orice context, să dezvolte legături între concepte și să evalueze situații complexe cu maximum de eficiență și rapiditate. Pe măsură ce i-am urmărit crescând, m-a impresionat capacitatea lor de a-și folosi intuiția, simțurile de emisferă dreaptă, cu acuratețe sporită, atunci când au fost încurajați de la vârste mici în acest sens. Am identificat metode de a lucra cu copii kinestezici, care au reușit să-și antreneze capacitatea de atenție pe sarcină într-un timp foarte scurt.

Pot afirma cu tărie că unul din scopurile educației este de a dezvolta abilitățile înnăscute ale copilului și, pentru a realiza acest lucru, nu este necesar să înscriem copilul la diferite activități extracurriculare (dans, muzică, sport etc.) pentru a descoperi în timp ce îi place, ci focusul trebuie să fie pe dezvoltarea abilităților mentale, pe stimularea emisferei drepte a creierului, care va avea ca rezultat însăși descoperirea, creșterea și stimularea acestor capacități native.

Pentru că lumea de mâine depinde de copiii de astăzi.